Čo robíme

Ako vie materiál etikety riešiť veľké problémy

Samolepiace etikety sú skvelou voľbou obalového materiálu, ktorý umožní veľkú flexibilitu. Prinášajú značnú efektívnosť pri aplikovaní („nalepíte ľahko“), ich skladovaní, dizajnovom spracovaní, ale aj voľnosť voľby materiálu najvhodnejšieho pre špecifický produkt. Nielen z pohľadu oslovenia zákazníkov, ale aj splnenia legislatívnych a hodnotových záväzkov výrobcu.

Etikety, „nálepky“ na produktoch sa pri samolepkách skladajú z nosného materiálu a „release“ vrstvy (podklad, od ktorého sa etiketa odliepa pri aplikácii), lepidla a vrchného materiálu. Pri každej tejto vrstve je množstvo variácií, ale zamerajme sa na vrchný materiál, ktorý sa dostáva do rúk zákazníka a môže nielen odkazom na potlači, komunikovať o vašom produkte najviac. O tom, ako pristupovať k dizajnu, ako obchodnému nástroju, sme sa venovali v inom príspevku. Povedzme si však, ako pridať k obchodnému aj hodnotový rozmer a zároveň sa zladiť s aktuálnou a prichádzajúcou legislatívou ohľadom obalov.

Etiketa sa skladá z nosného materiálu, „release“ vrstvy, lepidla a vrchného materiálu.

Fóliové, papierové a metalické materiály sú základ voľby

Dizajn etikety najviac ovplyvní vrchný materiál, ktorý môžete zvoliť fóliový (plastový), papierový, alebo metalický. Rozhodnutie medzi variantami je podľa úžitkových vlastností a dizajnových nárokov. Či produkt, na ktorý polep pôjde dochádza do kontaktu s vodou, zmenami teploty, mechanickým oterom atp.? A či potlač a vzhľad produktu oslovuje na bežný „úžitkový“ nákup, alebo s pridanou hodnotou? Nezabudnite ani na úvahu o ďalšom „živote“ samolepiacej etikety v rukách zákazníkov, ale aj po použití.

Okrem praktických úvah sú tu aj tie aktuálne, prichádzajúce so zmenami správania zákazníkov, ale aj meniacimi sa zákonmi.

Materiál vašich etikiet môže veľa zmeniť

Zákazníci si uvedomujú negatívne dopady množstva odpadu vyplývajúceho zo súčasného životného štýlu. Počuli o tom, vidia to, chceli by to zmeniť, ale nie každý zákazník pre to vie, či naozaj chce začať od seba. Preto očakávajú zmeny od výrobcov a často sa podľa toho rozhodnú pre nákup konkrétneho produktu, ktorý tento ich hodnotový problém vyrieši spolu s ostatnými aspektami nákupu (teda napríklad neprestrelí zároveň cenu produktu).

Legislatíva v EÚ, tak ako aj vo väčšine krajín mimo Európy, sa zameriava na zníženie negatívneho zaťaženia životného prostredia. Tlak je často aj na výrobcov. Preto aj vaša voľba materiálu obalov veľa znamená a môže pomôcť zefektívniť náklady už teraz. Doladiť alternatívnu verziu materiálu k doteraz používanej, či prísť s úplne novou môžete z týchto základných možností:

Materiál vyrobený z recyklovaných surovín

Prejdite na materiál vyrobený z recyklovaných surovín (papier, plast). Mnohé varianty sú priam na nerozoznanie od verzie vyrábanej zo základných surovín (buničina, ropa). Výrobca dokonca garantuje rovnaké vlastnosti na tlač a vaše spracovanie (etiketovanie, skladovanie, atp.). A cena často ostane rovnaká.

Materiály vyrobené z obnoviteľných zdrojov a organických prímesí

Môže vaša etiketa pochádzať z odpadu a hrdo tak odprezentovať produkt? Samozrejme, s prímesou hroznových šupiek pre víno, či jačmeňa pre pivo, ale aj verzie s citrusmi, jablkami či cukrovej trstiny, prípadne konope sa to dá v rôznych povrchových úpravách.

Na výber je tiež zaujímavý podkladový materiál so zamatovým vzhľadom bieleho papiera a vlastnosťami fólie, vyrábaný z prachového „odpadu“ zo spracovania mramoru. Nevyžaduje si pri výrobe proces bielenia, spotrebu vody a po použití je štandardne recyklovateľný.

Jednoduchšie recyklovateľné obalové hmoty

EU schválila v roku 2019 nariadenie, ktoré vyzýva členské štáty používať minimálne 25% recyklovaných materiálov v obaloch do roku 2025. Lenže na to treba inovovať aj samotné plastové materiály, ktoré by mali byť použiteľné na také spracovanie. Ponúkame preto našim partnerom prejsť na plastové materiály, ktoré uľahčujú triedenie materiálu. Pre nevratné sklenené fľaše zas odporúčame zvoliť verzie lepidla etikety, ktoré je ľahko odstrániteľné z odpadového skla a povedie k úspore primárnej suroviny na výrobu fliaš až o 97%. Dostupné sú aj kompostovateľné materiály pre vaše etikety, ak majú zmysel v kombinácii s ostatným obalom.

Možnosti nových materiálov či už na zníženie ekologického zaťaženia, alebo na kreatívnejšie poňatie vášho produktového obalu sa oplatí zvážiť. Inovácie aj v tejto oblasti napredujú aj u nás a našich dodávateľov. Radi poskytneme konzultáciu na mieru pre vaše podnikanie.

Napríklad polo-lesklý podkladový materiál s obsahom recyklovaného papiera zníži spotrebu vstupných materiálov o 20% buničiny a 3% vody vyžiada si o 5% elektrickej energie menej a produkcia CO2 je pri jeho výrobe o 10% nižšia (zdroj: Avery Dennison, 2020).
Napríklad polo-lesklý podkladový materiál s obsahom recyklovaného papiera zníži spotrebu vstupných materiálov o 20% buničiny a 3% vody vyžiada si o 5% elektrickej energie menej a produkcia CO2 je pri jeho výrobe o 10% nižšia (zdroj: Avery Dennison, 2020).

Fólia s obsahom recyklovaného plastu zníži spotrebu ropy o 29%, vody o 10%, elektriny o 11% a produkcia si vyžaduje o 6% menej CO2! (zdroj: Avery Dennison, 2020)
Fólia s obsahom recyklovaného plastu zníži spotrebu ropy o 29%, vody o 10%, elektriny o 11% a produkcia si vyžaduje o 6% menej CO2! (zdroj: Avery Dennison, 2020)

Etanol z cukrovej trstiny je tiež základom pre „biobased PE“ priehľadnú plastovú fóliu, ktorá tak takmer nevyžaduje neobnoviteľné zdroje a zároveň je štandardne recyklovateľná. (zdroj: Avery Dennison, 2020)
Etanol z cukrovej trstiny je tiež základom pre „biobased PE“ priehľadnú plastovú fóliu, ktorá tak takmer nevyžaduje neobnoviteľné zdroje a zároveň je štandardne recyklovateľná. (zdroj: Avery Dennison, 2020)

  • Ikona fb
  • Ikona in

Viac užitočných informácií a noviniek môžete dostať priamo e-mailom

Icon arrow down

Prihláste sa do newslettra

Vaše osobné údaje budeme spracúvať len za účelom zasielania newslettrov a noviniek so zaujímavým obsahom v súlade s platnou legislatívou a zásadami ochrany osobných údajov. Svoj súhlas so zasielaním a spracúvaním osobných údajov môžete kedykoľvek odvolať prostredníctvom odhlasovacieho odkazu v každej zaslanej kampani. Zásady ochrany osobných údajov.