Čo robíme

4 kroky ako inovovať etikety s ľahkosťou

S mnohými našimi klientmi máme roky spolupráce za sebou. Aj vďaka tomu sa nám spolu darí tvoriť stále nové a zaujímavé etikety. Také, čo rastú a zrejú s identitou produktu nás vždy tešia. Nedávno takou spoluprácou bola etiketa pre vinárstvo Mrva & Stanko a ich najnovší vinársky počin 3 Burgundy*. Inšpirujte sa prípadovou štúdiou z rozhovorov medzi pánmi Peter Stanko a Štefan Jakubík, ktorých vyspovedal Radovan Kilársky:

Vinárstvo Mrva & Stanko patrí k stáliciam slovenskej vinárskej scény. Ich portfólio je dlhodobo rozoznateľné vo vinotékach najmä fľašami s „no-label look“ etiketami, navodzujúcimi potlač farebného listu vínnej révy priamo na sklo vínovej fľaše. Tieto sú u nás dlhodobo zavedené vo výrobe, s perfektnou farebnou potlačou použitím UV flexo a UV sieťotlač technológií, so špeciálnymi efektami pomocou lakovania. Samotné vinárstvo sa pri niekoľkých príležitostiach pohrávalo s možnosťami použitia etikiet na papierovom podklade. Pri príležitosti zavedenia rady Burgundy sa im to v spolupráci s grafickým štúdiom a našimi kolegami konečne podarilo.

1. Je ideálne začať zmenu portfólia v malom

Pri portfóliu etikiet tlačených podobnými technológiami a na rovnaký materiál, je možná optimalizácia výroby a nákladov. Zároveň o vhodnú konzistenciu vášho produktového marketingu. Keď však ide o inováciu, rozhodne treba postupovať v malých, premyslených nákladoch. Ako spomína pán Stanko:

P.S.: „Rozdelili sme rady vín, vyčlenili tie, ktoré sú burgundského typu. Tie dostali nový typ fľaše pre burgundské vína a to už nás viedlo k zmene etikety, ktorá tam je iného rozmeru. Už dlhšie sme chceli prejsť na papierové etikety a tá zmena doteraz dáko nevychádzala. Neboli sme zatiaľ spokojní. Prišiel tento impulz a tak sme hľadali vhodné riešenie.“

Po rokoch páni tiež vedeli, že je dobré najprv zvolať stretnutie našich kolegov s ich grafickým štúdiom a spolu sa rozhodnúť o postupe. Na stretnutie prišli s jasnou predstavou o tom, čo na etikete chcú komunikovať zákazníkom a akú približnú podobu by chceli dosiahnuť.

2. Dobre zvolený materiál je základ

Papierové etikety na vínové fľaše sú najbežnejšia voľba. Tým, že ide o papier, vplyvom prostredia často menia svoj vzhľad. To páni Mrva a Stanko na svojich produktoch nechceli dopustiť a preto dlho hľadali vhodné riešenia. Ako materiál napokon zvolili špeciálny materiál Fibers look. Ide o zmes syntetických látok a buničiny a má veľmi zaujímavú štruktúru, pričom vzhľadom pripomína ručne robený papier.

Základom úspechu bol pestrý vzorkovník od našich dodávateľov materiálov, so zaradenými technologicky najpokročilejšími materiálmi a cieľavedomé vyhodnotenie ich kvalít pri spoločnom stretnutí.

P.S.: „White cotton sa nám totiž dlhšie pozdával, ale z praxe sme roky bojovali s tým, že niekedy takýto papier pri vyberaní fľaše z chladničky, či podobnej zmene teplôt, sa začne krčiť. Nám to pri našej vyššej rade prekážalo. A tento materiál nám toto zatiaľ nespravil. Zdá sa mi na tieto vinárske použitia najvhodnejší.

Š.J.: „Vedeli sme, že chceme „art papier“ a Purgina nám vlastne poskytla ten výber…

3. Kombináciou vhodných technológií dosiahnete maximálny efekt

Š.J.: „Išlo nám o zachovanie kontinuity etikiet s celkovým produktovým radom Mrva & Stanko. Typický vínny list k etiketám Mrva & Stanko patrí. Vedeli sme, že ten ostane zakomponovaný. Ako – to už bola vec grafiky, či pôjde do popredia, do úzadia, či ho urobíme len technologicky zaujímavý, to bolo vec diskusie nad grafickými návrhmi.

Grafické štúdio špecializované na tlačové produkty má prehľad o základných zušľachteniach. Vie šikovne zakomponovať dizajn vzoru a písma do rozmeru. My zas vieme technicky zvládnuť aj tie najzaujímavejšie kombinácie tlačiarenských technológií a tak sa radi na overovaní finálnej podoby etikety zapojíme do tvorby. V tomto prípade sme sa zhodli na debossing technológii, hlbokého vtlačenia štruktúry potláčaného papiera v kombinácii s razbou čiernou fóliou v logu a reliéfnym lakom v odrode. Etiketa má vo výsledku veľmi decentné, ale náročné zušľachtenie a dostala opticky viac-úrovňovú perspektívu.

Š.J.: Pracovali sme spolu aj s tým, že Burgundy je aj ako fľaša, tak aj víno taký iný vinársky počin. Chceli sme, aby osobný rukopis vinárstva viac vynikol. Preto nám nesedela zlatá razba a podobne. Skôr sa hodilo technologicky nechať papier viac vyniknúť a to debossing motívu lista dosiahol. Zároveň písmo na etikete má štýl rukopisu, ktorý imituje ručné poznámky vinára na etikete.

Ako „pilotná“ etiketa nového dizajnu poslúžila 3 Burgundy na odskúšanie výberu podkladu aj potlače. Ďalšie rady vínnych etikiet si teraz budú vedieť skombinovať tak, aby spolu ladili dizajnom aj prípadne efektivitou tlače v našej produkcii.

Š.J.: Vzorky aplikácie zušľachtení pred samotnou produkciou sme konzultovali s pani Palčákovou (obchodná zástupkyňa firmy Purgina). Dokonca sme vo výrobe dolaďovali ešte „pantonku“, ktorá sa nám pri prvej tlači pozdávala inak. Vo výsledku však všetko spolu dobre ladilo. Ja som mal obavu pri tomto hutnom papieri práve na praktické použitie u vinárov. Vizuálne už z grafických návrhov a tlačového zušľachtenia, som mal len pozitívne očakávania. Napokon som však volal do vinárstva, nech mi potvrdia, že to na fľašiach dobre funguje.  

4. Myslite na praktické používanie etikiet na vašom výrobku

Akokoľvek pekná a technologicky zvládnutá etiketa môže vyvolať napokon aj negatívny ohlas, ak sa na produkte nevhodne používa. Preto vinári dbali nie len na stálosť materiálu a potlače, ale prebehol aj test v etiketovačke, teda pri hromadnom lepení na fľaše. Overovali si následky distribúcie (fľaše po ceste v kartónovom obale môžu v nevhodnej kombinácii prísť k oderom na etikete). V neposlednom rade, načúvali svojim zákazníkom.

P.S.: Funguje to! Nemám od kolegov z výroby sťažnosti, že by sa im s tým robilo zle. Či už pri lepení, alebo expedícii. Tiež som sa bál pre hrúbku toho papiera, že bude nasávať vlhkosť a robiť problémy. Zatiaľ klepem na drevo, je to porovnateľne lepší materiál… Mal som jednu reakciu, že „nepáči sa mi to“. Inak 99% odozvy je pozitívnej a my už len musíme vyriešiť prechod ďalších rád na novú etiketu, vyššej rady. Budeme sa venovať opäť materiálu. Prvé, čo ľudia vnímajú je vizuál. Aby keď to uvidia vo vinotéke, nemali dojem, že toto je jediná vyššia rada od nás. Budeme tiež konzultovať aj s Purginou, čo je vhodné na zladenie produkcie etikiet viacerých rád naraz.“

Okrem praktických následkov, je po zmene etikety na mieste zohľadniť aj možnosti marketingovej komunikácie. Nie vždy je hneď vhodná kampaň postavená priamo na čerstvo zmenenej podobe obalu použitom zatiaľ len na zlomku portfólia. Tak, ako si doprajete technicky a prakticky hladký prechod v menšom začiatku, môžete lepšie podchytiť pozornosť trhu pri komplexnejšej kampani.

Š.J.: V zmysle klasickej reklamnej kampane sme nerobili zatiaľ žiadne kroky. Jednak sme nevideli význam počas „covidového“ roku, keď bolo všetko pozatvárane. Tá séria vína nebola veľká. Skôr si to viem predstaviť pre širšiu radu, keď pôjde o celkový prechod na nové vizuály. Kampaň sa z našej strany bude koncipovať úplne inak vizuálne, než bol doterajší prístup k priehľadnej verzii etikiet.


Ďakujeme za rozhovor a ďalšiu podnetnú spoluprácu! Veríme, že skúsenosti pomôžu aj ďalším našim zákazníkom pri úvahách o ich špecifických plánoch.

Mrva & Stanko etikety v no-label-look verzii
Mrva & Stanko etikety v no-label-look verzii

*Cuvée 3 Burgundy je tvorené tromi burgundskými odrodami a je vhodné na archiváciu. Doba archivácie a jej podmienky môžu etiketu na fľaši (a jej čitateľnosť) vystaviť skúškam času, aj odolnosti voči oterom, zmene teploty a podobne.


  • Ikona fb
  • Ikona in

Viac užitočných informácií a noviniek môžete dostať priamo e-mailom

Icon arrow down

Prihláste sa do newslettra

Vaše osobné údaje budeme spracúvať len za účelom zasielania newslettrov a noviniek so zaujímavým obsahom v súlade s platnou legislatívou a zásadami ochrany osobných údajov. Svoj súhlas so zasielaním a spracúvaním osobných údajov môžete kedykoľvek odvolať prostredníctvom odhlasovacieho odkazu v každej zaslanej kampani. Zásady ochrany osobných údajov.